فرش های گل برجسته 2020/10/25

صنعت پرطرف‌دار و جذاب فرش همواره دست‌خوش تغییر و پیشرفت بوده است. بازارهای فرش بیش از آن‌چه  که در تصور بگنجد، بزرگ و متنوع شده‌اند که این تنوع و تعدد در طرح‌ها و مدل های مختلف که درآن وجود دارد نشانگر این موضوع است. یکی از انواع فرش‌های ایرانی که در جهان با استقبال بسیاری روبه‌رو است؛ فرش نقش‌برجسته است. زیبایی خیره‌کننده‌ی این فرش ها باعث شده که تبدیل به یکی از بهترین و پرفروش‌ترین فرش‌ها شود. این تصور در رابطه با فرش‌های گل‌برجسته وجود دارد که دستگاه‌های بافت و تولید آن‌ها، باعث ایجاد برجستگی در فرش می‌شود، اما این موضوع درست نیست. درواقع آن چیزی که تقطه‌ی تمایز و تفاوت فرش‌های برجسته با فرش های صاف است، نخ خابی است که برای بافت آن به کار می رود.

بخاطر نخ خاب این فرش ها که هایبالک نام دارد به فرش های گل برجسته فرش های هایبالک نیز می گویند.

در بافت فرش‌های هایبالک، قسمت‌هایی از فرش که نخ هایبالک در آن بکار رفته است، فرورفته‌تر و قسمت‌های دیگر برجسته می‌شوند. معمولا این دسته از فرش‌ها نازک‌ترند یا اصطلاحاً کم خواب‌ترند. برای مثال در فرش‌های ۱۲۰۰شانه، با تراکم ۳۶۰۰، بلندی نخ هایبالک 6 میلی‌متر و نخ اکرلیک هیت ست شده، 7 میلی‌متر است. همین اختلاف میان دو نخ است که باعث می‌شود در زمان بافت و پرداخت فرش، نقوش برجسته شوند.

این فرش ها وقتی از دستگاه قالی بافی پایین می آیند و بافته میشوند کاملا صاف و یک دست هستند و این برجستگی کاملا در مراحل آهار اتفاق می افتد.

در آهار قالی از حوضچه هایی عبور کرده و کاملا خیس می شوند همچنین قبل از خیس شدن چسب های مخصوصی به پشت فرش می زنند.بعد از انجام این مراحل قالی را از از غلطک های داغی عبور می دهند ، نخ‌های به‌کاررفته در بافت فرش، نسبت به نخ های‌بلاک مقاومت بیشتری در بارابر حرارت دارند به همین دلیل به همان شکل اولیه ‌باقی می‌مانند،اما نخ های هایبالک در اثر حرارت کمی منقبض‌تر و جمع‌شده می شوند و پایین می‌روند و فرش نقش برجسته یا گل برجسته تولید می‌شود.

زیبایی و ظرافت فرش‌ها گل برجسته:

مهم‌ترین مزیت فرش‌های گل برجسته زیبایی و ظرافت خیره‌کننده‌ی آن است و همچنین به طرح حالت سه بعدی می دهد.

فرش های گل برجسته معمولا در شانه و تراکم های بالا معمولا استفاده می شد و الآنه به دلیل استقبال بی نظیر مردم از فرش های گل برجسته شرکت های فرش کاشان که شهر فرش ایران است فرش های گل برجسته را در انواع شانه ها و تراکم ها تولید کرده اند.

تمیز کردن فرش های گل ‌برجسته:

اگر جنس الیاف به‌کاررفته در فرش خوب نباشد و همچنین تفاوت خاب نخ هایبالک با دیگر نخ بافته شده درفرش ماشینی زیاد باشد، تمیزکردن قسمت‌های برجسته فرش بسیار سخت می‌شود و در آن گردوخاک و آشغال باقی خواهد ماند.

به علت استقبال زیاد افراد از این نوع فرش، شرکت‌های قالی بافی، بسیاری اقدام به عرضه این فرش‌ها به بازار کردند. همین باعث شد برای پایین نگه‌داشتن قیمت فرش، از الیاف نامرغوب و کم کیفیت استفاده کنند. اگر در زمان خرید دقت کافی را نداشته باشید و یا از تخصص لازم در شناخت فرش مرغوب نقش‌برجسته برخوردار نباشید، ممکن است با یک خرید کم‌کیفیت پس از اولین شست‌و‌شو، فرش شما آسیب ببنید و علاوه‌بر از دست دادن زیبایی خود، شما را هم متحمل ضرر کند.

در آخر شاید این سوال برای برای شما پیش بیاید که فرش ساده بهتر است یا برجسته؟

من در جواب میگم خوب و بدی بین ساده و برجسته وجود ندارد بلکه تفاوت سلیقه و استفاده از فرش است که تفاوت بین برجسته و ساده را نشان می دهد.فرش های برجسته معمولا زیبایی بالاتری نسبت به فرش های ساده دارند ولی میزان خا پایین آن باعث سخت بودن نشیمن روی آن می شود در صورتی که فرش های ساده برای نشستن و راه رفتن روی آن مناسب تر است.

فرش لیلی تولید کننده انواع فرش ماشینی در شانه و تراکم های مختلف و به صورت گل برجسته و کف برجسته و کف صاف(ساده) می باشد.

 

Share In